Koronapandemien brakk ryggen på reiselivsbransjen like før starten på turistsesongen. Likevel er det optimisme hos destinasjonsselskapene like før alle nordmenn blir turister i eget land.
– Koronaen slo beina under alle planer, og alle store og små arrangementer er stort sett avlyst. Det har vært en del økonomiske støtteordninger i emning, men det har vært utfordrende å finne ut hvordan man skal posisjonere seg før sommeren. Nå ser vi likevel konturene av en bra sommer, mener reiselivssjef Tove Martens i Destinasjon Røros. For å få folk til å legge turen til regionen, er flere verktøy på vei opp av kassa – blant annet i form av gratis kursing for reiselivsbedrifter.
Markedsfører
– I år er året vi må satse på det norske markedet, og det kommer ikke bare til å vare i år. Alle må tenke på hva de kan tilby. Da kan heller ikke vi skille på hvem som er medlemsbedrifter og ikke, alle har det samme målet; å få folk til å stoppe, understreker Martens. Destinasjon Røros mottok krisepakkemidler fra Innlandet fylkeskommune, og venter avklaring på en lignende søknad fra Trøndelag. Midlene skal gå til konkrete markedsføringsprosjekter med mål om å dra flest mulig turister til Fjellregionen. Klosser Innovasjon og Innovasjon Norge er med på laget om å skape reiseveiene slik at flest mulig turister gjør en stopp i vår region.
Hardt skadet
– Reiselivet er hardt skadet, men vi vil prøve å skape litt håp. Vi går mot en spennende tid med masse muligheter. Tiltakspakkene har gjort det mulig å både profilere enkeltsteder og reiselivet i regionen som helhet. Vi skal ikke profilere bare medlembedriftene, men et av kriteriene i tiltakspakkene er at alle skal profileres. Nå kan vi ikke snakke om medlem eller ikke – folk skal på tur. Det er viktig at alle andre også får opp sine skilter slik at turistene stopper. Om de bare gjør en lunsjstopp på vei til Nord-Norge kan det være det som gjør at de tar et opphold på returen, sier Martens.
Tro på oss sjøl
Hun sier det er vel så viktig å pirre nysgjerrigheten til de norske turistene slik at de kommer tilbake senere.
– Vi må ha tro på oss sjøl og være litt breiskuldra. Fjellregionen har masse fortrinn, og om man som reiselivsaktør er usikker på hva man kan trekke folk med, så sparr gjerne med oss, sier Martens, og får støtte fra Mali Hagen Røe i Klosser Innovasjon.
– Man må kanskje tenke noen nye tanker. Det er ennå ikke for sent å friste nye turister til å komme, men da handler det om å se mulighetene, sier Hagen Røe.
– Vi ønsker kommunikasjon med reiselivsbedriftene, for man må vite om tilbudene for å kunne markedsføre dem, understreker Martens.
Stå ved veien
– Tidligere Hedmark er kjent for å være et gjennomreisefylke, men akkurat nå er det et enormt pluss. Man må stå ved veien og vise seg fram for de som reiser gjennom. Sammen med sju andre destinasjonsselskaper skal vi skape reiseveier og bryte ned noen grenser. Vi er ikke så godt kjent i eget land, og da blir ferdige pakker og synligghet ekstra viktig, understreker Kristin Siksjø i Innovasjon Norge.
De står bak to av de fire kursene som nå tilbys gratis til reiselivsbedriftene, uavhengige av om de er medlemmer av destinasjonsselskapene eller ikke. De nasjonale kursene er forlengst fulle, og Martens har en klar tro på at også de regionale kursene fylles fort. Nettopp digital synlighet, pakking, distribusjon og salg, hvordan skape opplevelser og å være et godt vertskap er det kursene kommer til å handle om.
– For å kunne følge opp alle, er det begrenset antall plasser, men det er kurs man rekker å ta før sommersesongen. Kanskje er det noen muligheter til å treffe digitalt noen du kanskje ikke har tenkt på tidligere å samarbeide med. Jeg har trua på at det kommer til å bli en fin sommer, og det vi gjør nå blir avgjørende også for neste år. Krisen i reiselivet går ikke over i år, fastslår Martens.