Det har i lang tid vært diskusjoner i både Alvdal og Tynset om hvorvidt det er noe poeng i at kommunene er medlemmer av Destinasjon Røros. Følelsen av å ikke synes er større enn følelsen av å få noe igjen for pengene.
Prosjekt i Nord-Østerdalen
Det hele toppet seg sist torsdag da Tynset-ordfører Merete Myhre Moen spurte formannskapet om hun kunne ta en prat med nabokommunene for å rigge opp et prosjekt rundt reiselivssatsinga i Nord-Østerdalen. Det var formannskapet positiv til.
– Jeg ser ingen problemer i at det etableres et slikt prosjekt, tvert imot synes jeg det er positivt og tror det er klokt at reiselivsbedriftene i lokalområdet samler seg og samarbeider tettere. Det er viktig at hver enkelt kommune og gjerne flere nabokommuner skaper sine egne nettverk. Da er det mye enklere for et destinasjonsselskap å markedsføre områdene. Det er ikke slik at alle aktører er klare for å markedsføre seg gjennom et destinasjonsselskap. De må finne ut av hvilke kunder de er ute etter. De kan gjerne slå seg sammen med andre aktører. Jeg kan nevne et konkret eksempel: Håndlaget på Kvikne var medlem i Destinasjon Røros og følte de fikk lite ut av det. Det kan jeg godt skjønne da de ble veldig alene. Hadde de vært del av et større produkt, tettere nettverk med andre bedrifter i nærmiljøet som kunne selge hverandre eller hørte sammen tematisk, ville det vært enklere å profilere seg. Da først får man mekanismene til å fungere, sier Linda Ramberg. Hun satt i mer enn ni år som daglig leder av Destinasjon Røros.
Synliggjøring
– Hvorfor trur du at Alvdal og Tynset er misfornøyd med Destinasjon Røros i den forstand at det blir for mye Røros og at de ikke er synlige nok?
– Vi har ikke vært gode nok til å synliggjøre fordelene av å bruke Destinasjon Røros, vi er et virkemiddel formedlemmene. Det er viktig at den enkelte kommune enes om sine «fyrtårn» og sine signaturprodukter. Spekematfestivalen og Tynsetskinka er glimrende eksempel på det. Hver enkelt bedrift skal stå for innsalget, mens Destinasjon Røros skal markedsføre området. Nå er det rigget opp nye hjemmesider som både skal styrke synligheten til hver kommune og vise regionen som helhet, sier Ramberg.
Hun mener at Fjellregionen har mye felles, ikke minst en felles historie. Det er mange ting som binder oss sammen. Røros er helt avhengig av bygdene rundt.
Omdømmebygging
– En felles destinasjon skal bygge opp omdømmet over tid. Det er ikke gjort i en fei. Vi har profilert området på tilgjengelig natur, bærekraftig reiseliv, lokal kultur og mat. Det unike er lokalmat. «Terroir Røros» er brukt. Det har sin bakgrunn i et fransk uttrykk brukt for å betegne den spesielle karakter et steds eller områdets geografi, geologi og klima tilfører et landbruksprodukt, sier Linda Ramberg.
Hun mener at det er vinteren i distriktet vårt som er mest eksotisk, fra Alvdal til Holtålen. Dette ønsker hun skal komme tydeligere fram.
Små i det store
Linda Ramberg er opptatt av den relative markedsføringa.
– Våre kommuner er fryktelig små. Turistene er ikke opptatt av verken kommune- eller fylkesgrenser. Her i området har vi mange grenser. Når vi er i utlandet og profilerer oss, snakker vi mer om Norge eller kanskje Skandinavia. Myndighetene vil også ha større markedsføringsselskaper i Norge, større Destinasjoner. Vi som destinasjon må bli flinkere på å sette ting i system slik at turistene finner fram, sier Linda Ramberg.
Nedskalering og spissing
Linda Ramberg gikk raskt av som daglig leder i Destinasjon Røros.
– Styret hadde valgt en strategi som går på å slanke organisasjonen. Jeg ønsket at andre skulle lede denne nedskaleringsprosessen, sier Linda Ramberg diplomatisk.
– Du er i ferd med å slutte, hva skal du gjøre framover?
– Det vet jeg ikke, men jeg har fått noen forespørsler. Jeg håper å fortsatt kunne bruke min kompetanse i regionen videre, men på eksakt hvilke måte, er ikke landet ennå, sier Linda Ramberg, som er født og oppvokst på Tynset og bor der sammen med familien.