– Vi byttet ei stikkrenne natt til lørdag, to natt til 1. pinsedag og to natt til 2. pinsedag, forteller Håvard Thoresen i Alvdalsbedriften Gjermundshaug Anlegg akkurat når pinsehelgas siste nattskift går i gang.
Kamp mot klokka
Vedlikeholdsarbeid på jernbanen som dette, er presisjonsarbeid som er en kamp mot klokka og krever nøye planlegging.
Fra kveldens siste tog har passert til neste dags første tog skal komme, må jobben være gjort.
– Første natta hadde vi bare sporet tilgjengelig fra klokka elleve om kvelden til sju om morgenen. De to andre nettene har vi hatt et litt større tidsvindu, sier Håvard Thoresen.
Flere helger
I løpet av pinsehelga skiftes fem stikkrenner på Rørosbanen mellom Auma og Tynset. Neste helg skal de tas to nye – én nord for Auma, og én ved Bellingmo.
Dette er arbeid Gjermundshaug Anlegg – og deres nykjøpte firma Team 1435 er eksperter på, og har lang erfaring fra. Team 1435 er fagansvarlig for spor og sikkerhetstjeneste, mens mannskapene fra Gjermundshaug Anlegg utfører selve anleggsjobben.
Det innebærer å løsne svillene, grave ut under skinnene, legge ned ny stikkrenne, fylle over igjen og få plass svillene. Skinnegangen tas ikke bort under disse operasjonene.
Mange vil jobbe
Håvard Thoresen forteller at det ikke har vært vanskelig å få folk til å bruke pinsehelga på nattjobbing.
– Helt greit å holde på nå, og det var mange som meldte seg frivillig til å jobbe i helga. Flere enn vi hadde behov for faktisk, men de som ikke ble med nå får en ny sjanse neste helg, sier Thoresen.